نحوه امحای پرونده های مختومه مالیاتی در سال 1400

شماره: 200/12236

تاریخ: 1400/03/04

رئیس محترم امور مالیاتی شهر و استان تهران

مدیران کل محترم امور مالیاتی سراسر کشور

مدیران کل محترم دفاتر ستادی

باسلام و احترام

    پیرو نامه شماره 29696/200/د مورخ 1399/07/05 درخصوص اهمیت حذف کاغذ، چگونگی امحای پرونده­ های مختومه مالیاتی، گواهی­ های موضوع ماده 187 قانون مالیات­های مستقیم و سایر اوراق زائد و با توجه به لزوم آزاد سازی فضای اداری، خواهشمند است ضمن رعایت بخشنامه ­های صادره قبلی، فرآیند امحا با اطلاع و نظارت نمایندگان محترم حراست و دادستانی انتظامی مالیاتی پیگیری و موارد ذیل عملیاتی و نتیجه به این دفتر اعلام گردد:

1-     امحای کلیه پرونده­ های مختومه مالیاتی فاقد بدهی عملکرد لغایت سال 1392، پس از تکمیل فرم "صورتجلسه مربوط به محو پرونده­ های مختومه مالیاتی زائد" و همچنین گواهی­ های موضوع ماده 187 ق.م.م که مدت دو سال از تاریخ صدور آنها سپری گردیده است به انضمام کلیه اوراق واصله از مودی، برای امحا در سال جاری ضروری می­ باشد.

2-     از امحای پرونده ­هایی که در مراجع مختلف حل اختلاف مالیاتی و سایر مراجع قضایی مطرح بوده، یا بنابه دلائلی به عنوان پرونده مهم تلقی می­ گردند و یا مبنای رسیدگی در سایر منابع مالیاتی در سنوات بعد می ­باشند، اجتناب نموده و این دسته از پرونده­ ها در اولویت اسکن قرار گیرند.

3-     اسکن نمودن مابقی پرونده­ های مختومه مالیاتی و اوراق مربوط به وصول و اجرا و هیأت های حل اختلاف مالیاتی که سوابق و مدارک قابل اهمیت آنها در سیستم یکپارچه سنیم و یا سایر سیستم­ های سازمانی در دسترس می باشند، الزامی نمی­ باشد.

4-     در خصوص چگونگی امحای پرونده­ های مالیات بر­ارزش افزوده، تا زمان اخذ مجوزهای لازم از سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، اقدامی متصور نمی­ باشد. بدیهی است به محض حصول نتیجه اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

5-     آن دسته از کارکنانی که علاوه بر انجام وظائف محوله در امر اسکن، بازبینی و امحای پرونده­ های مختومه مالیاتی و اوراق زائد اهتمام نمایند، با پیشنهاد مدیران کل مربوطه، تأیید دفتر ریاست و امور بین الملل و دستور رئیس کل محترم سازمان از پاداش  برخوردار خواهند شد.

 ادارات کل امور مالیاتی قبل از هرگونه اقدامی در خصوص امحای پرونده ­های راکد مالیاتی، اسناد، سوابق مکاتبات، دفاتر اندیکاتور و اوراق و اسناد الکترونیکی، مراتب را به دفتر ریاست و امور بین الملل منعکس نموده و از جابجایی، فروش و امحای این­گونه اوراق، بدون هماهنگی با این دفتر و اخذ مجوزهای لازم جدا خود­داری نمایند.

همچنین یادآوری می­ نماید مسئولیت ناشی از انباشت و نگهداری بدون دلیل اوراق و اسناد زائد اداری در بایگانی­ های ادارات و بروز هرگونه خطرات احتمالی،  بر عهده مدیران کل محترم می باشد.

الله محمد آقایی

مدیرکل دفتر ریاست و امور بین الملل

ورود به سایت



آخرین قوانین مالیاتی

خلاصه آمار سایت

 

اوقات شرعی

تقویم روز

سخنی پند آموز