سرپرست اداره‌کل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد؛ لزوم اعمال مزد پایه سنوات و مزایای حق تاهل در لیست بیمه از ابتدای دی‌ماه

ابراهیم کشاورز سرپرست اداره‌کل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی از لزوم اعمال مزد پایه سنوات و مزایای حق تاهل در لیست‌های بیمه‌ای از ابتدای دی‌ماه خبر داد و گفت: در اجرای بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مصوبه شواری عالی کار، از ابتدای دی‌ماه امسال تمامی کارفرمایان ملزم به درج مزد پایه سنوات و حق تاهل در لیست‌های ارسالی هستند که با اجرای این مصوبه دستمزد کارگران در زمان بازنشستگی واقعی‌تر و از متضرر شدن کارگران محترم جلوگیری می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، کشاورز با اشاره به بخشنامه 276716 به تاریخ 1402/12/29 وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با «موضوع الزام درج مزد پایه سنوات و حق تاهل در لیست بیمه‌ای کارفرمایان» اظهار داشت: پس از صدور این بخشنامه، یک دستورالعمل اجرایی مبنی بر اعمال پایه سنواتی و مزایای حق تاهل در دستمزد مبنای کسر حق بیمه صادر شد. بر اساس این دستور العمل مقرر شده است که در سال جاری مزد و مزایای مزبور نیز در کنار سایر موارد مشمول کسر حق بیمه قرار گیرند.

وی افزود: با توجه به مشکلات زیر ساختی که وجود داشت اجرای این مصوبه اندکی به تاخیر افتاد، اما با پیگیری  انجام شده، این مشکلات مرتفع و با لازم‌الاجرا شدن آن از اول دی‌ماه امسال، کارفرمایان محترم ملزم به درج این موارد در لیست‌های بیمه‌ای هستند. بازه زمانی یک ماهه تا ابتدای دی‌ماه نیز به این جهت درنظر گرفته شده که کارفرمایان محترم آمادگی لازم را به منظور اجرای این مصوبه و درج این موارد در لیست بیمه فراهم نمایند.

کشاورز درخصوص مزایای اجرای این قانون برای بیمه‌شدگان گفت: عمده کارگران عزیز، همواره دغدغه دارند که چرا در زمان بازنشستگی با حداقل دستمزد بازنشسته می‌شوند. با اجرای این مصوبه دستمزد کارگران در زمان بازنشستگی واقعی تر و از متضرر شدن کارگران محترم جلوگیری می‌شود؛ چون کارفرما موظف است که دستمزد واقعی کارگر را مبنای پرداخت حق بیمه‌ قرار دهد، از طرفی با اجرای این قانون خدمات کوتاه‌مدت سازمان تامین اجتماعی مثل کمک‌هزینه بارداری، غرامت ایام بیماری، ازکارافتادگی و ... و بلند مدت نیز با اعمال مزایای مزبور به بیمه شدگان پرداخت می گردد.

سرپرست اداره کل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی درخصوص نحوه نظارت بر اجرای این قانون با اشاره به اینکه عدم اعمال این قانون توسط کارفرمایان تخلف محسوب می‌شود گفت: سیستم دریافت لیست  هوشمند  به نحوی طراحی شده است که کارفرمایان ملزم به پرداخت مزد و مزایای مزبور می باشند و در واقع ثبت لیست‌ در سیستم بدون اعمال مزد پایه سنوات و حق تاهل ممکن نیست و از ابتدای دی‌ماه کسی نمی‌تواند از این قانون تخلف کند.

برای کسب اطلاعات تکمیلی، فیلم آموزشی را از اینجا تماشا کنید.

هدیه ازدواج تأمین اجتماعی با ۷۲۰ روز سابقه کار

افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می‌توانند با مراجعه به سامانه غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir درخواست هایشان را ثبت کرده و از خدمات استفاده کنند.

معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره‌کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی از شروطی برای دریافت این حمایت‌های کوتاه‌مدت سازمان برای بیمه‌شدگان می‌گوید به‌طوری که برای بهره‌مندی از هدیه ازدواج، بیمه‌شده باید ظرف ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته باشد.

هدیه ازدواج معادل یک ماه حقوق است

محمد بایندریان در خصوص نحوه دریافت کمک هزینه ازدواج گفت: کمک هزینه ازدواج یا هدیه ازدواج سازمان به بیمه‌شدگان در راستای تشویق شاغلانض صورت می‌گیرد که هدفش ترغیب بیمه شدگان به ازدواج و فرزندآوری است. بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در صورت داشتن دو سال سابقه بیمه‌پردازی در هنگام ازدواج اول، هدیه ازدواج معادل یک ماه حقوق مبنای کسر حق بیمه دریافت می‌کنند و اگر زن و شوهر هر دو بیمه‌شده سازمان تأمین اجتماعی باشند، این هدیه بلاعوض به هر دو نفر پرداخت خواهد شد. بایندریان افزود: بیمه‌شدگان برای دریافت کمک هزینه ازدواج لازم است شرایط مقرر در ماده ۸۵ قانون تأمین اجتماعی را داشته باشند. یکی از شرایط مهم برای دریافت این کمک هزینه، وجود سابقه لازم است به نحوی که بیمه‌شده ظرف ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته و حق‌بیمه این مدت از سوی کارفرما پرداخت شده باشد. همچنین در تاریخ ازدواج، رابطه استخدامی بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد و ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد. معاون نظارت و تعهدات کوتاه مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی با بیان آن‌که بیمه‌شدگان برای دریافت این تسهیلات نیازی به مراجعه حضوری ندارند، گفت: متقاضی می‌تواند با ورود به سامانه به آدرس es.tamin.ir و مراجعه به منوی بیمه‌شدگان، حمایت‌های کوتاه مدت، درخواست کمک هزینه ازدواج، صرفاً با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کد ملّی همسر، درخواست خود را برای دریافت این کمک هزینه ثبت کند. به گفته این مسئول، در سال گذشته ۱۰۱ هزار و ۲۹۹ سند ثبت شده است که بر اساس آن مبلغ ۵۰۸ میلیارد تومان به بیمه‌شدگان واجد شرایط از سوی سازمان تأمین اجتماعی هدیه ازدواج پرداخت شده است. میزان کمک‌هزینه ازدواج برابر است با مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف ۲ سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ و در صورتی که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‌یابد.

پرداخت ۳۶۹ میلیارد تومان برای وسایل کمک‌پزشکی و توانبخشی

بنابراعلام مسئولان سازمان تأمین اجتماعی ۱۵۲ قلم وسایل کمک‌پزشکی، تحت پوشش این سازمان قرار دارد و علاوه بر آن، هزینه آندوپروتز‌ها نیز که در داخل بدن افراد نصب می‌شوند نیز مطابق تعرفه‌ها و قوانین، توسط تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود به طوری که معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره‌کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت ۳۶۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به افراد تحت‌پوشش این سازمان بابت هزینه‌های «اروتز و پروتز» خبر داد. بایندریان با اشاره به ارائه وسایل کمک‌پزشکی به تحت پوششی‌های سازمان عنوان کرد: بر اساس ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی، تأمین و ارائه وسایل کمک‌پزشکی «اروتز وپروتز» که برای اعاده سلامت، جبران نقص عضو جسمانی یا تقویت یکی از حواس کاربرد دارند یکی از خدمات و حمایت‌های موضوع قانون تأمین اجتماعی است. پروتز، به آن دسته از وسایل کمک‌پزشکی گفته می‌شود که کاربرد آن‌ها برای تقویت یکی از حواس پنج‌گانه یعنی بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی است و اروتز آن دسته از وسایل کمک‌پزشکی را شامل می‌شود که برای اعاده سلامت و یا جبران نقص عضو مورد استفاده قرار می‌گیرند.


وی با بیان آن‌که سال گذشته ۷۷۶ هزارو ۱۶۸ سند برای بهره‌مندی از خدمات «اروتز وپروتز» صادر شده است، گفت: مشمولان این خدمت تمامی بیمه‌شدگان اجباری، توافقی، اختیاری، رانندگان، کارگران ساختمانی و مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و همچنین بازنشستگان، از‌کارافتادگان کلی و بازماندگان و افراد تحت تکفل آن‌ها هستند که در حال حاضر امکان ارائه درخواست و مدارک و دریافت این کمک‌هزینه از طریق مراجعه به سامانه غیرحضوری سازمان به نشانی es.tamin.ir فراهم است و نیازی به هیچ‌گونه مراجعه حضوری به شعب سازمان نیست و تمامی فرآیند مربوط به اخذ درخواست، معرفی بیمه‌شده به مرجع پزشکی، دریافت پاسخ مرجع پزشکی، اخذ شماره حساب بانکی و پرداخت هزینه مذکور به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام می‌شود و بیمه‌شده در مواردی که پرداخت هزینه وسایل کمک‌پزشکی مستلزم تأیید مرجع پزشکی است فقط یک‌بار باید به مرکز درمانی مربوطه مراجعه کند. بایندریان با اشاره به بازنگری و ارتقای تعرفه وسایل کمک‌پزشکی در سال جاری بیان کرد: این امر در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد و دستور‌العمل مربوطه به‌زودی به کلیه واحد‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

پرداخت هزینه کفن و دفن به بیش از ۶۱ هزار نفر

پرداخت کمک‌هزینه کفن و دفن به خانواده بیمه‌شدگان متوفی از جمله خدمات کوتاه‌مدتی است که برای جبران قسمتی از هزینه‌های مراسم ترحیم به بازماندگان افراد مشمول قانون بیمه تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود. به گفته مسئولان سازمان تأمین اجتماعی کمک‌هزینه کفن و دفن، رقم مقطوعی است که به منظور تأمین بخشی از هزینه‌های مربوط به مراسم ترحیم به فرد بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر در صورت فوت همسر وی یا به خانواده بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت‌پوشش سازمان تأمین اجتماعی در صورت فوت بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر اصلی پرداخت می‌شود. بیمه‌شدگان اجباری، اختیاری، توافقی، رانندگان، کارگران ساختمانی، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و قالیبافان مشمولین دریافت این خدمت هستند. 
وی با بیان آن‌که در سال گذشته برای ۶۱ هزارو ۸۸۷ نفر، مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان از سوی سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده است، گفت: تا سال ۸۶ رقم این کمک‌هزینه در شهر‌های مختلف براساس جمعیت هر شهر، مبالغ متفاوتی بود، اما از سال ۸۶ به بعد، مبلغ پرداختی به یک‌ماه حداقل حقوق زمان فوت بر مبنای مصوبه شورای عالی کار اصلاح شده و در تمامی شهر‌ها به‌صورت یکسان پرداخت می‌شود. بایندریان با اشاره به این‌که برای دریافت این کمک‌هزینه نیاز به مراجعه حضوری به سازمان تأمین اجتماعی و شعب نیست، بیان کرد: به‌منظور تسهیل در پرداخت این هزینه، افراد از طریق مراجعه به درگاه غیرحضوری تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir با ورود کد ملّی متوفی در سامانه مذکور از حمایت مورد اشاره بهره‌مند شوند.

سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد؛ دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه مشاغل صنوف در سال 1402

سازمان تأمین‌اجتماعی دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه مشاغل مشمول ماده 35 قانون تأمین‌اجتماعی در سال 1402 را اعلام کرد. دستمزد مقطوع که تنها در مورد برخی از مشاغل صنفی موضوعیت دارد، دستمزدی است که کارفرما ملزم به رعایت آن در زمینه محاسبه و پرداخت حق بیمه کارگران است و مجاز به پرداخت حق بیمه برمبنای دستمزدی کمتر از دستمزد مقطوع اعلام شده برای هر سال نیست.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، دستمزد مقطوع تعیین شده از طرف این سازمان، به استناد مفاد ماده 35 قانون تأمین‌اجتماعی و منطبق بر ضوابط قانونی از جمله تصویب‌نامه شورایعالی کار درخصوص تغییر حداقل دستمزد روزانه و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون کار، هر سال تعیین می‌شود و کارفرمایان مکلفند برمبنای دستمزد تعیین شده نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان کارگاه اقدام کنند.

براساس این گزارش، فهرست دستمزد مقطوع مشاغل صنوف در دو جدول شامل 322 نوع فعالیت از جمله مشاغلی چون مشاغل مرتبط با هتل‌ها و مهمان‌سراها، نجاری، انواع نانوایی، نقاشی ساختمان، موسسات نشر و فروش کتاب، موسسات بارکشی شهری و بسته‌بندی اثاثیه، موسسات تاکسی تلفنی، فروشگاه‌های لباس و پوشاک و ... و به‌طور جداگانه برای هر یک از رشته‌های شغلی این مشاغل به تفکیک شهرهای با جمعیت کمتر از 500 هزار نفر و شهرهای با جمعیت بیش از 500 هزار نفر از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی منتشر شده و در سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی www.tamin.ir قابل دسترسی و دانلود است.

برای مشاهده و دانلود فهرست مشاغل مشمول دستمزد مقطوع و نرخ دستمزد مقطوع سال 1402 این صنوف، اینجا کلیک کنید.

از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی و در قالب یک بخشنامه مشخص شد؛مقررات مربوط به افزایش دستمزد مبنای کسر حق‏‌بیمه در سال 1402

بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق‏‌بیمه در سال 1402 از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی صادر شد و براساس این بخشنامه، حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق‌بیمه بیمه‌‌شدگان مشمول قوانین کار و تأمین‌اجتماعی (به استثنای مشاغل و فعالیت‌های دارای دستمزد مقطوع)‌ مبلغ 1،769,428 ریال اعلام شد. براساس این بخشنامه، حداقل مقرری بیمه بیکاری قابل پرداخت به افراد مشمول واجد شرایط نیز در سال جاری، معادل حداقل دستمزد این سال خواهد بود.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، در پی صدور  بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص تغییر حداقل دستمزد روزانه و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون‌کار در سال 1402، سازمان تأمین‌اجتماعی در بخشنامه‌ای مقررات مربوط به دستمزد روزانه مبنای کسر حق‌بیمه از ابتدای سال جاری را به واحدهای اجرایی این سازمان ابلاغ کرد.
براساس این بخشنامه، حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق‌بیمه بیمه‌‌شدگان مشمول قوانین کار و تأمین‌اجتماعی (به استثنای مشاغل و فعالیت‌های دارای دستمزد مقطوع)‌ مبلغ 1،769,428 ریال اعلام شده و سایر سطوح دستمزدی مبنای کسر حق بیمه نیز براساس آخرین دستمزد روزانه سال 1401، معادل 21 درصد به علاوه رقم ثابت روزانه 83,596 ریال افزایش می‌یابد.
در بخشنامه سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین آمده است: با توجه به اینکه طبق بند (3) تصویبنامه شورای عالی کار مقرر شده کارفرمایان مشمول قانون کار به کلیه کارگران اعم از دائم و موقت و مجرد یا متأهل، ماهیانه مبلغ 11 میلیون ریال بابت کمک ‌هزینه اقلام مصرفی خانوار به‌عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای و همچنین بر اساس مصوبه سال گذشته کمیسیون موضوع اصل 138 قانون اساسی مبلغ 6,500,000 ریال به‌عنوان حق مسکن (از ابتدای فروردین ماه سال 1401) به کارگران مشمول قانون پرداخت کنند، لذا کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار می‌بایست، به هنگام تنظیم صورت مزد و مزایا نسبت به درج مبالغ یادشده به همراه سایر اقلام مشمول کسر حق‌بیمه از جمله خواروبار در ایام اشتغال و... در ستون‌ مربوطه و کسر حق‌‌بیمه متعلقه و پرداخت آن به شعبه اقدام کنند. لازم به ذکر است حسب این بخشنامه، چنانچه براساس مصوبه هیأت‌وزیران، مبلغ حق مسکن قابل پرداخت به بیمه‌شدگان در سال 1402 افزایش یابد، کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار باید رقم جدید را در هنگام تنظیم صورت مزد و مزایای کارگران و پرداخت حق بیمه رعایت کنند.
براساس بخشنامه سازمان تأمین‌اجتماعی، به هنگام محاسبه حق‌بیمه آن دسته از بیمه‌شدگان که در آخرین گزارش بازرسی انجام شده مربوط به قبل از 01‏‏‏‏‏‏‏/01‏‏‏‏‏‏‏/1402، دستمزد آنان بیش از حداقل دستمزد روزانه سال گذشته درج شده است، چنانچه در سال 1402 کارفرما از ارسال لیست و پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان مذکور خودداری یا در لیست‌های ارسالی ترک‌کار آن‌ها را اعلام نکند، می‌بایست دستمزد آن‌ها مطابق این بخشنامه تعیین و سپس مبنای محاسبه حق‌بیمه ماه‌هایی که لیست آن ارسال نشده است، قرارگیرد.
در مورد بیمه‌شدگان اختیاری نیز در این بخشنامه اعلام شده است که حداقل مبنای پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان ادامه بیمه به‌طور اختیاری در سال 1402 معادل 2‏‏/1 برابر حداقل دستمزد مصوب شورایعالی‌کار خواهد بود و همچنین مبنای پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان ادامه بیمه به‌طور اختیاری که مبنای پرداخت حق‌بیمه آنان در سال 1401 از رقم روزانه‌ 1,393,250 ریال بیشتر بوده است، همانند سایر سطوح دستمزدی معادل 21 درصد به علاوه رقم ثابت روزانه 83,596 ریال افزایش می‌یابد که در هر حال از 2‏‏/1 حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار کمتر نخواهد بود.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، حداقل مبنای پرداخت حق‌‏بیمه بیمه‌‏شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز در سال 1402 معادل رقم روزانه 1,769،428 ریال خواهد بود و در مواردی که دستمزد مبنای پرداخت حق‏‌بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بالاتر از حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار در سال 1401 ‏باشد، می‌‏بایست ضریب دستمزد مربوطه نسبت به حداقل دستمزد مصوب شورایعالی‌کار در سال 1402 رعایت شود. 
در این بخشنامه همچنین اعلام شده است که کلیه پرداختی‌های آن دسته از مقرری‌بگیران بیمه ‌بیکاری که تاریخ وقوع بیکاری آنان از تاریخ 01‏‏‏‏‏‏‏/01‏‏‏‏‏‏‏/1402 به بعد می‌باشد، با رعایت حداقل دستمزد سال 1402 خواهد بود. همچنین پرداختی‌های آن دسته از مقرری‌بگیران بیکاری سنوات قبل که در سال 1402 ادامه می‌یابد و مبلغ آن کمتر از حداقل دستمزد مزبور در سال 1402 می‌باشد تا مبلغ حداقل دستمزد سال 1402 ترمیم می‌شود.
متن کامل بخشنامه تعیین دستمزد مبنای کسر حق‏بیمه در سال 1402 که از سوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی صادر شده است، در پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی www.tamin.ir قابل مطالعه و دانلود است. 

 

برای مطالعه یا دانلود این بخشنامه اینجا کلیک کنید.

ورود به سایت



آخرین قوانین مالیاتی

خلاصه آمار سایت

 

اوقات شرعی

تقویم روز

سخنی پند آموز