فرايند بررسي درخواست و صدور گواهينامه ثبت‌نام در نظام ماليات بر ارزش‌افزوده

نوع:دستورالعمل

مواد مرتبط با ارزش افزوده: 18

 

شماره: 515/95/260

تاريخ:  03/06/1395

پيوست: دارد

 

 

دستورالعمل

 

 

515

95

ماده «18» قانون ماليات بر ارزشافزوده

الف

 

مخاطبين/ذينفعان

ادارات کل امور مالياتي استانها

ادارات کل ماليات بر ارزشافزوده شهر و استان تهران

اداره کل امور مالياتي مؤديان بزرگ

موضوع

فرايند بررسي درخواست و صدور  گواهينامه ثبتنام در نظام ماليات بر ارزشافزوده

پيرو دستورالعمل شماره 539/93/200 مورخ 18/12/1393 موضوع چگونگي صدور گواهينامه ثبتنام در نظام ماليات بر ارزشافزوده، نظر به اينکه برابر اطلاعات واصله ، فرايند بررسي درخواست و صدور گواهينامههاي يادشده مشکلاتي را براي برخي از مؤديان ايجاد نموده است،لذا به منظورتکريم مؤديان و تسهيل درصدورگواهينامه ثبتنام  مقرر ميگردد:

1-   در صورت رعايت مفاد دستورالعمل صدرالاشاره توسط مؤدي، ادارات امور مالياتي مکلفند پس از درخواست و تکميل مدارک توسط مؤدي،با رعايت اعتبار گواهينامه قبلي حداکثر ظرف مدت يک هفته نسبت به صدور گواهينامه ثبتنام اقدامنمايند.

2-   چنانچه مؤدي ظرف مدت يک ماه از تاريخ درخواست در سامانه، نسبت به تکميل مدارک و مراجعه به اداره امور مالياتي مربوطه(در صورت اعلام مسئول پرونده)اقدام ننمايد، مأموران مالياتي ذيربط موظفند با ذکر دلايل کافي نسبت به رد درخواست اقدام نمايند.

3-   در موارديکه براي پرونده مؤدي داراي بدهي قطعي شده دستور توقف عمليات اجرائي توسط مراجع ذيصلاح ازجمله ديوان عدالت اداري صادر شده و تا زماني که دستور مذکور لغو نگرديده، ادارات امورمالياتي مجاز خواهند بود نسبت به صدور گواهينامه ثبتنام سهماهه اقدام نمايند.

4-   در موارد خاص که با دلايل توجيهي قابلقبول امکان ثبتنام در طرح جامع مالياتي و يا پرداخت يا ترتيب پرداخت بدهي وجود ندارد و مؤديان ازنظر ثبتنام و يا دريافت ماليات و عوارض از کارفرمايان يا خريداران با مشکل مواجه ميباشند،  مديران کل امورمالياتي مجاز خواهند بود با در نظر گرفتن وضعيت مؤدي و با اخذ تضمين لازم ازجمله چک(از حسابهاي بانکي معتبر و فعال مؤديان)ودرصورت عدم امکان دريافت چک، اخذتعهدپرداخت،  امکان صدور گواهينامه ثبتنام حداکثر سهماهه را براي اين دسته ازمؤديان فراهم نمايند.

بديهي است مسئوليت بررسي و کنترل کليه موارد فوق بر عهده مأموران مالياتي ذيربط و مديران کل امور مالياتي حسب مورد خواهد بود.

محمد مسيحي

معاون ماليات بر ارزش افزوده

دامنه کاربرد:  1ـ داخلي: R       2ـ خارجي:  £

مرجع پاسخگويي: دفتر نظارت بر امور اجرايي ارزشافزوده تلفن 88806053

تاريخ اجراء:

مدت اجراء: نا محدود

مرجع ناظر: معاونت ماليات بر ارزشافزوده

نحوه ابلاغ: فيزيکي

 

           

 

 

شماره:539/93/200

تاريخ: 18/12/1393

پيوست:

 

دستورالعمل

 

539

93

ماده «18» قانون ماليات بر ارزش افزوده

 

 

مخاطبين/ ذينفعان

ادارات کل امور مالياتي استان‌ها

ادارات کل ماليات بر ارزش افزوده شهر و استان تهران

اداره کل امور مالياتي مؤديان بزرگ

موضوع

صدور گواهينامه ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده

پيرو بخشنامه‌هاي شماره 2815 مورخ 05/02/1388، 4936 مورخ 30/02/1388 و 30392 مورخ 18/12/1388 و با توجه به فراهم آمدن امکان صدور گواهينامه ثبت نام مؤديان در نظام ماليات بر ارزش افزوده از طريق سامانه الکترونيک ماليات بر ارزش افزوده به نشاني www.evat.ir ، لذا از ابتداي سال 1394 صدور گواهينامه مذکور صرفاً از طريق سامانه ياد شده و با رعايت شرايط و نکات ذيل امکان‌پذير خواهد بود.

  • ·      شرايط صدور گواهينامه ثبتنام
  1. ثبت‌نام نهايي مؤدي در سامانه عمليات الکترونيکي مالياتي به نشاني www.tax.gov.ir و تکميل ثبت‌نام در سامانه ماليات بر ارزش افزوده به نشاني www.evat.ir  ؛
  2. درخواست صدور گواهينامه ثبت ‌نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده توسط مؤدي در سامانه ماليات بر ارزش افزوده؛
  3. راستي آزمايي و تکميل اطلاعات پرونده مؤدي مطابق دستورالعمل راستي‌آزمايي ثبت‌نام به شماره 4697/260/د مورخ 01/11/1392؛
  4. ارائه کليه اظهارنامه‌هاي دوره‌هاي مشموليت مؤدي که تاکنون مورد رسيدگي قرار نگرفته است؛
  5. پرداخت يا ترتيب پرداخت ماليات و عوارض ارزش افزوده ابرازي و يا قطعي شده.
  • ·      نحوه صدور گواهينامه ثبتنام توسط واحدهاي خدمات مؤديان
  1. مراجعه به فهرست مؤديان متقاضي گواهينامه ثبت‌نام در قسمت مديريتي سامانه ماليات بر ارزش افزوده به نشاني www.evat.ir/admin در منوي «گواهينامه ثبت‌نام» زير منوي «صدور گواهينامه ثبت‌نام» توسط کاربران خدمات مؤديان؛
  2. بررسي و تأييد بندهاي «1»، «3»، «4» و «5» قسمت شرايط صدور گواهينامه ثبت‌نام اين دستورالعمل توسط کاربران خدمات مؤديان؛
  3. تعيين و پيشنهاد مدت اعتبار گواهينامه ثبت‌نام توسط کاربران خدمات مؤديان در سامانه ماليات بر ارزش افزوده در منوي «گواهينامه ثبت‌نام» زير منوي «صدور گواهينامه ثبت‌نام» و ارسال به کارتابل رئيس امور مالياتي ذيربط جهت تأييد نهايي؛

تذکر: مدت اعتبار گواهينامه براي مؤدياني که بدهي مالياتي خود را پرداخت نمودهاند يکسال و براي مؤدياني که ترتيب پرداخت آن را دادهاند شش ماه خواهد بود.

  1. مراجعه رئيس امور مالياتي به بخش مديريت سامانه ماليات بر ارزش افزوده منوي «گواهينامه ثبت‌نام» زير منوي «تعيين وضعيت گواهينامه ثبت‌نام» و مشاهده فهرست مؤدياني که درخواست گواهينامه ثبت‌نام آنان توسط کاربران خدمات مؤديان تأييد شده است براي بررسي، کنترل و در صورت لزوم اعمال تغييرات درخصوص زمان اعتبار و تأييد صدور گواهينامه ثبت‌نام يا «رد درخواست» با درج دلايل؛

تذکر: تعيين وضعيت گواهينامه ثبتنام شامل تأييد، اصلاح و رد درخواست گواهينامه ميباشد که صرفاً توسط رؤساي امور مالياتي ذيربط يا معاون ماليات بر ارزش افزوده ادارات کل امور مالياتي قابل انجام خواهدبود.

  1. پس از تعيين مدت اعتبار گواهينامه ثبت‌نام و تأييد آن توسط معاون يا رئيس امور مالياتي  ذيربط گواهينامه مؤدي قابل چاپ خواهد بود و کاربران خدمات مؤديان موظفند نسبت به چاپ آن در فرم‌هاي مخصوص جهت امضاء معاون يا رئيس امور مالياتي مربوطه اقدام نمايند؛
  2. گواهينامه‌هاي صادره صرفاً از طريق پست سفارشي دو قبضه به نشاني اقامتگاه قانوني/ محل فعاليت مؤدي که در سامانه ماليات بر ارزش افزوده درج شده است ارسال خواهد شد. در صورت عودت گواهي مزبور توسط پست به هر دليل و مراجعه و ارائه توضيحات کتبي توسط مؤدي، چنانچه دلايل ارائه شده به لحاظ راستي آزمايي کافي به مقصود باشد گواهي مذکور مي‌بايست مجدداً به آدرس قبلي ارسال شود در غير اينصورت طبق مقررات اقدام گردد؛
  3. در هر مقطع زماني که توسط مراجع ذيصلاح، نام بنگاه اقتصادي بعنوان مؤدي " فاقد اعتبار" به معاونت ماليات بر ارزش افزوده اعلام و در سامانه اعمال گردد، به صورت سيستمي ثبت‌نام وي غيرفعال و گواهينامه ثبت‌نام صادر شده نيز لغو مي‌گردد. همچنين در صورتيکه پس از راستي آزمايي مجدد توسط ادارات کل، وضعيت ثبت‌نام مؤدي از وضعيت " تأييد شده"به وضعيت" لغو" تغيير يابد، گواهينامه ثبت‌نام صادره به صورت سيستمي لغو مي‌گردد؛

 

  1. مؤديان مربوطه مي‌توانند با مراجعه به نشانيwww.evat.ir بخش " ثبت نام" گزينه "درخواست صدور گواهينامه ثبت نام" از وضعيت درخواست خود اطلاع حاصل نمايند؛
  2. کارفرمايان، خريداران کالا و خدمت و فعالان اقتصادي مي‌توانند با مراجعه به نشاني www.evat.ir  در صفحه اصلي سامانه با انتخاب گزينه "بررسي اعتبار گواهينامه ثبت‌نام مؤديان ماليات بر ارزش افزوده" از صدور و اعتبار گواهينامه مؤديان کسب اطلاع نمايند.

          بديهي است مسئوليت بررسي و کنترل کليه موارد فوق به عهده مأموران مالياتي ذيربط بوده و مديران کل امور مالياتي مربوطه نيز نظارت‌هاي لازم را اعمال خواهند نمود.

 

علي رضا طاري بخش

معاون ماليات بر ارزش افزوده

 

دامنه کاربرد:

1ـ داخلي: R  2ـ خارجي:  £

مرجع پاسخگويي:

دفتر نظارت بر امور اجرايي ارزش افزوده

تلفن:  88806053

تاريخ اجراء:

ابتداي سال 1394

مدت اجراء:

نامحدود

مرجع ناظر:

معاونت ماليات بر ارزش افزوده

نحوه ابلاغ:

فيزيکي

بخشنامههاي منسوخ:

           

 

 

 

ورود به سایت



آخرین قوانین مالیاتی

خلاصه آمار سایت

 

اوقات شرعی

تقویم روز

سخنی پند آموز