آئين‌نامه اجرايي تبصره (1) ماده (17) قانون ماليات بر ارزش افزوده

شماره:140310

تاريخ: 1402/07/30

«با صلوات بر محمد و آل محمد»

 

آئين‌نامه اجرايي تبصره (1) ماده (17) قانون ماليات بر ارزش افزوده

وزارت امور اقتصادي و دارايي

 

بر اساس پيشنهاد شماره 200/13332/ص مورخ 1402/07/24 سازمان امور مالياتي کشور، آئين ‌نامه اجرايي تبصره (1) ماده 17 قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب 1400/03/02 مجلس شوراي اسلامي به شرح زير تصويب مي‌ گردد:

ماده 1 ـ تعاريف:

در اين آئين‌نامه اجرايي اصطلاحات در معاني مشروح زير به کار مي‌ روند:

الف ـ قانون: قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب 1400/3/2.

ب ـ سازمان: سازمان امور مالياتي کشور.

ج ـ مؤديان مشمول اين آيين‌نامه: مؤدياني که به شرح زير، از سوي سازمان امور مالياتي کشور اعلام مي ‌شوند.

1.  دفاتر اسناد رسمي

2.  شرکت‌ هاي بيمه و نمايندگي‌ هاي آن‌ ها

3.  دفاتر خدمات ارتباطي (دفتر خدمات مشترکين تلفن و ...)

4.  دفاتر خدمات دولت الکترونيک (پليس + 10)

5.  دفاتر خدمات الکترونيک شهر

6.  صاحبان تالارهاي پذيرايي و رستوران‌ ها، چلوکبابي ‌ها، سالن غذا خوري و سفره ‌خانه ‌هاي سنتي و همچنين اغذيه فروشي‌ هاي زنجيره ‌اي با مالکيت واحد و يا نام و نشان و عنوان تجاري واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز، تهيه و ارائه انواع غذا به صورت بيرون‌ بر (آشپزخانه‌ ها و کيترينگ ها) اعم از صنعتي يا خانگي، کافي شاپ‌‌ ها

7.  بنگاه‌ هاي معاملات املاک

8.  بازار متشکل ارزي

9.  صاحبان سينماها و تماشاخانه ها

10.  سکو(پلتفرم) هاي نمايش خانگي (فيليمو، نماوا، فيلم نت، تماشاخانه، آنتن و ...)

 

د ـ مشتريان مشمول اين آيين ‌نامه:

ـ تمام يا برخي از خريداران کالا و خدمات غيرمعاف از مؤديان مشمول اين آيين‌ نامه حسب اعلام سازمان

ـ تحويل گيرندگان نهايي کالاي پشتوانه گواهي سپرده کالايي

تغييرات بعدي در فهرست مؤديان و مشتريان مشمول اين آيين ‌نامه، با پيشنهاد سازمان و تأييد وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام خواهد شد.

هـ ـ صورتحساب: صورتحساب موضوع بند (ث) ماده  1قانون پايانه ‌هاي فروشگاهي و سامانه مؤديان و صورتحساب موضوع ماده 8 آيين نامه اجرايي ماده 95 قانون ماليات ‌هاي مستقيم

ماده 2 ـ مؤديان مشمول اين آيين ‌نامه مکلفند از ابتداي دوره مالياتي بعد از اعلام سازمان، ماليات و عوارض متعلقه را، همزمان با صدور صورتحساب به حساب سازمان واريز نمايند. چنانچه بازه زماني از تاريخ اعلام تا تاريخ مشموليت به شرح فوق، کمتر از يک ماه باشد، تکليف مذکور به ابتداي دوره‌ي دوم بعد از اعلام سازمان موکول مي‌شود. مؤديان موضوع اين آيين ‌نامه کماکان مکلف به رعايت ساير مقررات و تکاليف از جمله ارائه اظهارنامه (تا قبل از اجراي کامل قانون پايانه ‌هاي فروشگاهي و سامانه مؤديان براي کليه مؤديان موضوع اين ماده و پس از راه ‌اندازي سامانه مزبور، براي مؤديان غير عضو) و ارائه اسناد و مدارک خواهند بود.

ماده 3 ـ سازمان بايد مشتريان مشمول اين آيين ‌نامه را مکلف نمايد نسبت به واريز ماليات و عوارض ارزش افزوده به حساب تعيين شده اقدام نمايند. در اين صورت سازمان مکلف است فهرست مؤديان مشمول اين آيين ‌نامه را همزمان با اعلام عمومي به نحو مقتضي به اطلاع مشتريان آن‌ ها برساند.

توضيح آن که تحويل گيرندگان نهايي کالاي پشتوانه گواهي سپرده، مکلفند در صورتي که کالاي موصوف ماهيتاً مشمول ماليات بر ارزش افزوده باشد، ماليات و عوارض مربوطه را قبل از تحويل فيزيکي کالا، پس از کسر اعتبار مالياتي به حساب سازمان واريز نمايند. بورس‌ هاي کالايي موظف به نظارت بر انجام اين فرآيند توسط تحويل گيرنده نهايي کالا و بررسي صحت اجراي آن مي باشند.

تبصره: در مواردي که براي هر يک از مشتريان تکليف پرداخت ماليات و عوارض متعلقه در نظر گرفته شده باشد، تکليف پرداخت براي طرف مقابل (مؤديان مشمول اين آيين ‌نامه) ساقط مي‌ شود. بدين معنا که سازمان صرفاً مؤديان يا مشتريان آن‌ها را مکلف به واريز ماليات و عوارض مي‌نمايد.

ماده 4 ـ در صورتي که بهاي صورتحساب (کالا و خدمات) از طريق دستگاه کارتخوان بانکي (pos) يا درگاه‌هاي پرداخت الکترونيکي پرداخت ‌شود مؤديان مشمول اين آيين‌ نامه مي‌بايست ماليات و عوارض فروش را بر اساس ترتيبات تعيين شده از سوي سازمان به صورت برخط و از طريق ايجاد زير ساخت ‌هاي لازم توسط بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران به حساب‌ هاي مربوطه واريز نمايند.

تبصره ـ چنانچه پرداخت مبلغ صورتحساب از سوي مشتريان مؤديان مشمول اين آيين ‌نامه به ساير روش‌ ها به جز دستگاه کارتخوان از قبيل چک (به تاريخ روز) يا به صورت وجه نقد باشد، مؤديان مشمول اين آيين‌ نامه مکلفند ماليات و عوارض مربوط به اين معاملات را از طريق سامانه برخط در پايان روز بعد به حساب ‌هاي سازمان واريز نمايند.

ماده 5 ـ ماليات و عوارض واريزي به حساب سازمان در اجراي اين آيين ‌نامه با رعايت ساير شرايط اين آيين ‌نامه به حساب بستانکاري فروشنده منظور مي‌ شود و براي خريدار در صورتي که مصرف ‌کننده نهايي يا عرضه کننده کالاها و خدمات صرفاً معاف نباشد، اعتبار مالياتي به حساب مي ‌آيد.

ماده 6 ـ در صورتي که تمام يا قسمتي از کالاي فروش رفته و خدمات ارائه شده به خريداران، به استناد صورتحساب صادره در سامانه مؤديان، برگشت شده باشد، فروشنده مکلف است مبلغ صورتحساب با احتساب ماليات و عوارض ارزش افزوده «به تناسب پرداخت صورت گرفته» را به خريدار مسترد نمايد و ماليات و عوارض استردادي به عنوان بستانکاري فروشنده در دوره برگشت / اصلاح صورتحساب منظور مي ‌گردد.

ماده 7 ـ در خصوص صادرات کالاها و خدمات به خارج از کشور، مؤديان مشمول اين آيين ‌نامه تکليفي به واريز برخط ماليات و عوارض فروش به حساب اعلامي از سوي سازمان ندارند.

ماده 8 ـ ماليات و عوارض صورتحساب صادره براي معاملات حق ‌العملکاري مؤديان مشمول که همزمان با صدور صورتحساب به حساب سازمان واريز مي‌ شود، با رعايت کليه قوانين و مقررات موضوعه، به حساب بستانکاري آمر (اعتبار مالياتي) لحاظ مي‌ گردد.

ماده 9 ـ پس از رسيدگي ادارات امور مالياتي ذيربط و يا پس از اجراي کامل قانون پايانه ‌هاي فروشگاهي و سامانه مؤديان برابر مقررات مربوط، چنانچه اضافه پرداختي مؤديان مشمول اين آيين ‌نامه جهت ماليات و عوارض متعلقه احراز گردد، برابر احکام مقرر در ماده 8 قانون، اضافه پرداختي ياد شده قابل تهاتر يا استرداد خواهد بود.

ماده 10 ـ تأخير در پرداخت ماليات و عوارض در مواعد مقرر موضوع اين آيين‌ نامه بر اساس ماده 37 قانون، موجب تعلق جريمه ‌اي به ‏ميزان دو‌ درصد (2%) ‌در ماه، نسبت به ماليات و عوارض پرداخت‌ نشده و مدت تأخير از موعد پرداخت مقرر در اين آيين‌ نامه، خواهد بود.

سيد احسان خاندوزي

وزير امور اقتصادي و دارايي

You have no rights to post comments

ورود به سایت



آخرین قوانین مالیاتی

خلاصه آمار سایت

 

اوقات شرعی

تقویم روز

سخنی پند آموز