به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، بر این اساس در صورتی که بیمه شده متوفی بیش از 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، بازماندگانش مشمول دریافت مستمری قرار می گیرند.
بر اساس ضوابط سازمان تأمین اجتماعی در صورتی که سابقه پرداخت حق بیمه بین 10 تا 20 سال باشد، مستمری به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه به بازماندگان بیمه شده پرداخت می شود و در صورتی که سابقه پرداخت حق بیمه 1 تا 10 سال باشد و فوت بیمه شده بعد از 27/7/76 رخ داده باشد، بازماندگان واجد شرایط وی مشمول دریافت مستمری به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه خواهند بود.
بر این اساس، همسر بیمه شده متوفی، فرزندان ذکور متوفی که سن آنان کمتر از 18 سال بوده یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته و یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق نظریه کمیسیون های پزشکی مربوطه از کار افتاده باشند و فرزندان اناث نیز به شرط عدم ازدواج و اشتغال به کار، مستمری بازماندگان دریافت خواهند کرد.
لازم به ذکر است، پدرو مادر متوفی در صورتی که تحت تکفل وی بوده و سن پدر بیش از 60 سال و مادر بیش از 55 سال باشد و یا به تشخیص کمیسیون پزشکی از کارافتاده بوده و در هرحال از سازمان مستمری دریافت نکنند، مشمول دریافت مستمری خواهند بود.
بر اساس ضوابط و مقرات سازمان تأمین اجتماعی، سهم همسر متوفی معادل 50 درصد کل مستمری استحقاقی بیمه شده است و چنانچه بیمه شده یا مستمری بگیر متوفی داری چند همسر دایم باشد، 50 درصد سهم همسر به تساوی بین آنان تقسیم خواهد شد.
منبع:سازمان تامین اجتماعی
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، بر اساس ضوابط سازمان تأمین اجتماعی در صورتی که از کار افتادگی بیمه شده بین 10 تا 33 درصد باشد و بیمه شده بر اثر حوادث ناشی از کار دچار آسیب شده باشد استحقاق دریافت غرامت مقطوع نقص عضو را خواهد داشت.
بر این اساس اگر میزان کاهش توانایی کار بیمه شده بر اساس نظر کمیسیون پزشکی بین 33 تا 66 درصد باشد، در صورتی که صدمه وارده به بیمه شده بر اثر حوادث ناشی از کار باشد وی از کار افتاده جزیی ناشی از کار شناخته می شود.
بر این اساس، چنانچه بیمه شده ای در اثر حوادث غیر ناشی از کار و یا بیماری های عادی آسیب دیده و توانایی خود را حسب نظر کمیسیون های پزشکی پیش بینی شده در قانون تأمین اجتماعی به صورت کامل از دست بدهد در چارچوب قانون و با احراز شرایط قانونی مورد حمایت قرار می گیرد که در این صورت مستمری تنها به بیمه شده ای تعلق می گیرد که ظرف 10 سال قبل از تاریخ وقوع حادثه غیر ناشی از کار یا شروع بیماری منجر به ازکارافتادگی کلی، دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان بوده و نیز ظرف یک سال قبل از تاریخ وقوع حادثه یا بیماری مورد بحث دارای 90 روز سابقه پرداخت حق بیمه باشند.
لازم به ذکر است، بیمه شدگانی که طبق نظریه پزشک معالج به عنوان از کار افتاده کلی معرفی می شوند در صورتی که نظر پزشک معالج توسط کمیسیون پزشکی تأیید شود برای برقراری مستمری از کارافتادگی باید با در دست داشتن نظریه کمیسیون های پزشکی بدوی یا تجدید نظر، تصویرشناسنامه بیمه شده و افراد تحت تکفل خویش، کارت ملی و تصویر سند ازدواج به آخرین شعبه تأمین اجتماعی که دریافت کننده حق بیمه آنان است،مراجعه کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در دستور اداری صادر شده از سوی معاونت فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی آمده است: پیرو دستور اداری دستمزد مبنای کسر حقبیمه سال 1394 و به استناد مصوبه شورایعالی کار موضوع بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص افزایش حداقل دستمزد سنواتی در سال 1394، جداول مربوط به دستمزد مقطوع روزانه مبنای کسر حقبیمه فعالیتهای دارای دستمزد مقطوع برای سال 1394 ارسال میشود.
مقتضی است مراتب به نحو شایسته به اطلاع کارفرمایان مربوطه رسیده و از ابتدای سال جاری مورد عمل قرار گیرد.
لازم به ذکر است دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه هر ساله از سوی سازمان تأمین اجتماعی بر اساس ضوابط قانونی از جمله حداقل دستمزد تعیین شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شده و توسط واحدهای اجرایی این سازمان در رابطه با دریافت حق بیمه مورد نظر، اعمال میشود.
متن کامل بخشنامه از اینجا قابل رویت است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمیناجتماعی، سیروس نصیری در این خصوص گفت: به استناد قانون اصلاح تبصره ماده 14 قانون کار و الحاق یک تبصره به آن مصوب 30/1/83 و قانون استفساریه قانون مذکور مصوب 28/3/85 مجلس شورای اسلامی و آییننامه اجرایی مربوطه مصوب 8/4/84 هیأتوزیران، احتساب مدت خدمت نظام وظیفه و حضور داوطلبانه در جبهه تمامی مشمولین قانون تأمیناجتماعی با دارا بودن شرایط مقرر قانونی امکانپذیر است.
وی افزود: احتساب سوابق موردنظر منوط به بیمهپردازی در زمان ارائه تقاضا و داشتن 2 سال سابقه حقبیمه نزد سازمان و همچنین پرداخت حقبیمه متعلقه طبق ضوابط مقرر در ماده 3 آییننامه اجرایی مذکور به نسبت هفتسیام سهم بیمهشده و بیستوسه سیام سهم دولت است.
نصیری ادامه داد: مهلت پرداخت حقبیمه درصورت پرداخت یکجا، حداکثر تا پایان ماه بعد از تسلیم اعلامیه بدهی است.
وی تصریح کرد: بیمهشده درصورت عدم توانایی پرداخت یکجای حقبیمه متعلقه میتواند در مهلت مذکور نسبت به ارائه درخواست تقسیط بدهی اقدام کند که در این حالت واحد اجرایی باتوجه به میزان بدهی و سایر ملاحظات، حقبیمه متعلقه را حداکثر در 12 قسط ماهانه تقسیط خواهد کرد.
مدیرکل امور فنی بیمهشدگان سازمان تأمیناجتماعی خاطرنشان کرد: در هرحال پذیرش سوابق موردنظر و بهرهمندی از مزایای قانونی آن نزد سازمان تأمیناجتماعی منوط به پرداخت کامل حقبیمه در مهلتهای تعیین شده خواهد بود. در غیر این صورت احتساب سوابق مذکور براساس تقاضای مجدد و تجدید محاسبه حقبیمه با رعایت ضوابط مربوطه میسر است.